Самоаналіз
Без умінь самоаналізу не може бути розвитку. Практика завершилася, але більшість з вас стане молодими спеціалістами. Ви будете працювати в школі, до вас будуть приходити вчителі-наставники, завучи, директор. Мета відвідин уроку може бути різною: підтримка, допомога, знайомство, але це все одно певна форма оцінки, контролю якості вашої роботи. І ви маєте знати нащо слід звертати найбільшу увагу, на які якості вашої роботи будуть зверати увагу.
І те що вам прощалося на практиці, може стати суттєвим недоліком у роботі.
Познайомтесь із зразками бланків, що використовуються у контролі роботи вчителя. Дивитися
Познайомтеся із рекомендаціями: Олександра Глазова. Молодому колезі: як аналізують урок
ЯК ЗДІЙСНИТИ САМОАНАЛІЗ УРОКУ
Самоаналіз уроку – інструмент самовдосконалення вчителя, засіб формування й розвитку професійних якостей педагога, що виявляються передовсім у його вмінні чітко сформулювати мету та завдання уроку, спланувати навчальну роботу і передбачити її результати.
Від уміння проаналізувати ситуації, що виникли у процесі проведення уроку, багато в чому залежить спроможність учителя організувати наступну педагогічну діяльність. Майстерність учителя багато в чому залежить від уміння аналізувати чужі та свої помилки.
Пам’ятка для самоаналізу уроку учителем
У процесі самоаналізу уроку доцільно відповісти самому собі на такі запитання:
- Наскільки зміст уроку відповідає вимогам навчальної програми?
- Яке місце уроку у вивченні теми або розділу? Як він пов’язаний з попереднім і наступними уроками теми (розділу)?
- У чому специфіка уроку? Який його тип? Чим вмотивований вибір нестандарнтного типу (якщо є)?
- Яка мета уроку (навчальна, виховна, розвивальна)? Який між ними взаємозв’язок? Які основні шляхи обраня для досягнення мети?
- Чи формувалися на уроці мовні й мовленнєві компетенції ( на уроках літератури – аксіологічна та літературознавча)? Чи надавалась належна увага особистісному розвитку учня?
- Наскільки структура уроку виявилася раціональною для досягнення мети? Чи правильно було розподілено час на уроці?
- Які завдання уроку були головними? Які особливості класу, окремих груп школярів були враховані в завданнях?
- Які методи навчання були поєднані для розкриття нового матеріалу? Наскільки доцільний вибір методів навчання? Чи було застосовано інноваційні методи (розв’язання проблемних завдань, навчання за алгоритмами, моделювання ситуацій спілкування і под)?
- Які форми навчання були застосовані на уроці, їх доцільність та ефективність?
Ø Наскільки доцільно було використано наочність і технічні засоби навчання? - Які реальні навчальні можливості учнів та їхні особливості були враховані при плануванні та проведенні уроку? Чи було застосовано диференційований підхід до учнів?
- Чи проводилася робота з розвитку мовлення, чи збагачуваввся й уточнювався словниковий запас учнів, чи удосконалювався граматичний лад мовлення, чи провадилася робота над правильним інтонуванням і дотриманням орфоепічних норм? Чи зверталася увага на дотримання мовного режиму?
- Як було організовано контроль рівня засвоєння мовних і мовленнєвих знань, умінь і навичок? У яких формах і якими методами цей контроль здійснювався? На чому грунтувалося оцінювання?
- Чи було використано виховні можливості змісту дидактичного матеріалу з мови (ентокультурознавчі відомості, інформація про загальнолюдські цінності) та літературного (література)?
- Що допомогло забезпечити належний рівень працездатності учнів протягом усього уроку?
- Чи вдалося раціонально використати час, запобігти перевантаженню учнів?
- Чи підтримувалась належна психологічна атмосфера у спілкуванні з учнями? Завдяки чому?
- Чи було передбачено «запасні» методичні прийоми на випадок непередбачених ситуацій?
- Чи були відхилення від плану уроку, якщо так, то чому? Що в плані (конспекті) уроку варто відкоригувати?
- Чи повністю вдалося реалізувати поставлені завдання? Якщо не вдалося, то чому? Як і коли можна це виправити?
- Які недоліки уроку? У чому полягають їхні причини?
- Які висновки необхідно зробити на майбутнє?
Існує декілька алгоритмів самоаналізу уроків. Пропонуємо вашій увазі деякі з них.
Схема самоаналізу уроку І
- Яке місце уроку у вивченні теми, розділу, курсу? Як пов’язаний урок з попередніми й наступними уроками? У чому його специфіка?
- Як характеризуються реальні навчальні можливості учнів класу? Які особливості учнів були враховані мною при плануванні уроку?
- Досягення мети:
- освітні завдання уроку;
- виховні завдання;
- завдання розвитку інтелекту, волі, емоцій, інтересів;
- взаємозв’язок дидактичних, виховних цілей розвитку на різних етапах навчання.
- Які задачі були для мене головними, стрижневими, як було враховано особливості класу, окремих груп учнів?
- Чому саме така структура уроку була, на мою думку, раціональною для розв’язання цих завдань? Наскільки раціонально було використано час?
- Які основні поняття були головні на уроці і чому? Як співвідносилися діяльність учнів щодо сприйняття нового матеріалу та самостійне розв’язання ними мовних задач?
- Які методи і засоби навчання були використані на уроці? Чи були вдалими їхній вибір і поєднання?
- Яке поєднання форм навчання було обрано для опрацювання нового матеріалу і чому? Чи було застосовано диференційований підхід?
- Як було організовано контроль рівня засвоєння мовних знань, мовно-мовленнєвих умінь і навичок учнів?
- Чи повністю було використано виховні можливості дидактичного матеріалу?
- Як використовувався на уроці навчальний кабінет? Чи доцільно було використано наочність і технічні засоби навчання?
- Чи було забезпечено психологічний комфорт? Чи було дотримано культури розумової праці? Чи не були учні перевантажені?
- Чи було передбачено інші види робіт на випадок виникнення непербачуваної ситуації?
- Чи повністю вдалося реалізувати всі завдання? Якщо не вдалося, то чому? Які саме?
Схема самоаналізу уроку 2
- Чи відповідає зміст мого уроку вимогам програми, чи правильно визначено тип уроку, як цей урок пов’язаний з попередніми й наступними уроками?
- Чи правильно мною були визначено навчальну, виховну й розвивальну мету уроку та його завдання? Чи досягнуто мети? Чи відповідає завданням зміст уроку?
- Чи правильно визначено структуру уроку? Чи вдало було організовано на уроці роботу з формування основних мовно-мовленнєвих умінь, навичок?
- Які методи навчання були застосовані на уроці? Чи доцільні їх вибір і поєднання?
- Чи доцільно використано наочність і технічні засоби навчання?
- Які форми навчання (масові, групові, індивідуальні) домінували на уроці? Чи вдалий їхній вибір і поєднання?
- Чи ефективно було організовано самостійну роботу учнів, чи застосовувались елементи самоосвіти та самовиховання?
- Чи об’єктивно і відповідно до норм оцінені мною знання й мовно-мовленнєві вміння учнів?
- Чи правильно здійснювався на уроці інструктаж щодо домашнього завдання, чи визначалися його обсяг і складність? Чи було воно диференційованим?
- Чи раціонально використано час уроку?
- Які елементи, етапи, форми, методи були найбільш вдалими, чому?
- Чи здійснювались внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки? Як?
- Чи було дотримано правил педагогічного такту, етики, норм стосунків вчителя й учнів?
- Що було зайвим у моїй діяльності і в діях учнів? Які недоліки було виявлено, як їх усувати?
Оформлення
Самоаналіз уроку
проведеного __________
Тема уроку.___________
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Вступні фрази
- Відповідно до календарно-тематичного планування на вивчення … відводиться … . Проведений урок – перший у системі уроків … На наступних уроках робота буде спрямоввуватися …
- Навчальною програмою передбачено, що у результаті вивчення (теми, розіділу, уроки) учні … . Метою проведеного уроку було … , оскільки … .
- Вибір типу і структури уроку зумовлено завданнями, що вирішувалися на уроці:
- При підготовці до уроку було враховано
- У плануванні враховано
- При виборі методів і прийомів виходили з …
- Це забезпечувало (дозволяло, надавало можливість)
- Урок можна вважати результативним, а поставлену мету досягнуто, що підтверджується …
Єдиної схеми не існує.
Важливо, щоб аналіз описав методичні переваги,
шляхи досягнення мети та результативність уроку
Немає коментарів:
Дописати коментар